שעון החול אוזל: ענף הניקיון עומד בפני קריסה

הענף, שהוכרז כשירות חיוני למשק בלב משבר הקורונה, נמצא כעת על סף קריסה ומקבל כתף קרה. האבסורד: הצלתו לא תעלה אפילו שקל אחד למדינה

וואלה! עסקים 
 

דווקא בתקופה שבה בכל העולם מבינים היטב את הקשר הגורדי בין ניקיון לבריאות הציבור, בישראל הענף נזנח והבטחות ממשלתיות לסיוע נותרו ללא כל מענה.

בלב משבר הקורונה פנה ארגון חברות הניקיון למשרד ראש הממשלה ולמשרדי האוצר, העבודה והרווחה, במטרה שאלו יסייעו לענף לשרוד את תקופת הקורונה, בה מקומות העבודה היו סגורים ולכן לא היה צורך בצוותי ניקיון למשך תקופה ארוכה. באותה התקופה בדיוק הוכרז ענף הניקיון כענף חיוני -קיומי למשק, שבלעדיו לא ניתן לקיים רציפות והמשכיות עסקית ותפקודית ועובדי הניקיון פעלו מסביב לשעון בחזית המאבק במיגור הנגיף, בבתי החולים והמרפאות, במפעלי ורשתות המזון ובמתקנים החיוניים למשק כגון תחנות המשטרה ובסיסי צה"ל.

 
"כל ההבטחות והמילים היפות שהובטחו לנו בלב משבר הקורונה נשכחו מיד עם שוך המגיפה", אומר אילן שמעוני, יו"ר ארגון חברות הניקיון, "משרד ראש הממשלה, משרד האוצר ומשרדי העבודה, הרווחה לא עומדים בהתחייבות שלהם כלפי חברות הניקיון ועובדיהם. התחושה היא שכאשר המדינה הייתה זקוקה לנו היא ידעה להבטיח הבטחות. דקה לאחר מכן הכול נשכח ועד לרגע זה איננו יודעים מה לומר לאלפי עובדי הניקיון".כאשר אתם מדברים על דרישות שלא עולות כסף למדינה, למה אתם מתכוונים?
"כל מה שאנחנו מבקשים מהממשלה זו רק נכונות להושיט לנו חבל הצלה – בצעדים שהממשלה יכולה לעשות בנקל ומיד בתוך הבית שלה ולא יעלו לה אגורה. לדוגמה: שחרור הערבויות שניתנו למדינה על ידי חברות הניקיון בעבר והפחתה של ערבויות עתידיות, הקדמת תשלומים לחברות הניקיון על ידי הוראה גורפת של החשב הכללי, לשחרר מיד את כל החשבונות הפתוחים לחברות הניקיון. הוראה זו צריכה להגיע ישירות מהחשב הכללי לכל החשבים מהמגזר הציבורי – מדינתי, ציבורי מתוקצב, גופים דו-מהותיים, שלטון מקומי רשויות מקומיות קטנות כגדולות."הפעולות הללו לא עולות למדינה אגורה שחוקה אחת. הן הכרחיות בדחיפותן על מנת לשחרר את טבעת החנק התזרימי, שהולכת ומתהדקת על צווארם של חברות הניקיון ואת ה'אובליגו' של חברות הניקיון בבנקים, שנוקטים משנה זהירות במסגרות אשראי בימים אלו".

לכתבה המלאה

וואלה! עסקים